Lakeudelle.fi

Matkatarinat Lakeudelta

21.11.2018
Pieniä ekotekoja Lakeudella

Muutama vuosi sitten havahduimme kiinnittämään huomiota valintoihimme. Sen kummemmin saarnaamatta tai muita syyllistämättä päätimme miettiä omia kulutustottumuksiamme. Ilmastotekoja on pieniä ja isoja, ja pienetkin lasketaan. Lentomatkustaminen on joskus työnkin puolesta välttämätöntä, mutta mitä teemme vapaa-ajallamme, on meidän vallassamme.

Miten voisimme matkustaa ekologisemmin? Kiinnitämme huomiota siihen, mikä kuluttaa energiaa. Käytämme mahdollisuuksien mukaan joukkoliikennettä. Hankimme aineettomia elämyksiä luonnosta, käymme taidenäyttelyissä, museoissa, teatterissa, pyöräilemme, hiihdämme, kävelemme, suosimme paikallisia tuotteita, syömme lähiruokaa. Kesällä olemme muutaman kerran ratsastaneet islanninhevosilla maastossa, mikä olikin tosi kiva elämys koko perheelle. Nyt kuitenkin oli talvi ja sen mahdollisuudet.

Perheessämme on kaksi teini-ikäistä lasta ja me vanhemmat, joten meillä on vuosien pikkulapsiajan jälkeen enemmän vapautta liikkua, mikäli teinit saa aamulla ylös ja matkaan. Ostimme taannoin koko perheelle vanhat Ruotsin armeijan metsäsukset, jotka mies kaikkien taiteen sääntöjen mukaan tervasi. Pakkasimme nuo hellityt ja hyväntuoksuiset sukset boksiin auton katolle ja lähdimme matkaan kohti lakeuksia. Ensimmäinen pysähdys oli Simpsiönvuori Lapualla. Simpsiönkullaksen valitsin majoituspaikaksi kivan ympäröivän luonnon ja hiihtomahdollisuuksien takia. Mukava oli huomata myös se, että paikka lämpiää maalämmöllä. Ehdimme onneksi hangille päivännäöllä, pimeällä hiihtoreittien ulkopuolelle ei olisi kannattanut mennä. Metsäsukset mahdollistavat reitit, minne ei muuten olisi asiaa, näin pääsee syvemmälle luontoon. Sää suosi, eikä pelkäämäni keli toteutunut. Olemme joskus ”hiihtäneet" suksilla, joiden pohjissa oli kolmenkymmenen sentin kerros sinne takertunutta lunta. Hiki tuli jo pelkästä ajatuksesta. Mutta tällä kertaa ei. Voin suositella metsäsuksihommia! Se on tosi hauskaa koko perheen tekemistä ja oli ihana, ihana talvisää. Oli kyllä mukava myös palata huoneistoon ja lämmittää sauna.

Simpsiö P5230396.JPG DSC_0569.JPG

Luontomatkailua ajatellen Seinäjoen seutu on oikea aarreaitta. Monikaan ulkopuolinen ei tule sitä ajatelleeksi, mutta alueelta löytyy todella paljon luontoreittejä, joista osa on esteettömiä kulkea pyörätuolin tai lastenvaunujen kanssa.Tältä sivustolta löytyy kattava valikoima reittejä koko Etelä-Pohjanmaan alueella. Sivustolle www.elamysliikunta.fi on kerätty Seinäjoen ja Ilmajoen reittejä. Kesällä reiteillä voi kävellä, meloa ja pyöräillä ja joillakin reiteillä on myös mahdollisuus kuvauspiilon käyttöön. Tänne suunnittelimme jo kesän matkaa. Meistä olisi mukava kiertää useampi reitti ja kuvata kasveja ja eläimiä. Lapsia kiinnosti erityisesti koskenlasku. Alueen historia on myös hyvin mielenkiintoinen. Pienellä säteellä Seinäjoelta on muinaishautoja, kuuluisa suokalmisto Levänluhta, Nuijasodan ja Suuren Pohjan sodan taistelutantereita, vaikka mitä!

IMG_9915.JPG 120814_eu

Seuraavana aamuna suuntasimme kohti Seinäjokea. Ihan ensimmäiseksi kävimme Törnävällä sijaitsevassa maakuntamuseossa, joka on vanhassa kartanomiljöössä. Eri rakennuksissa on monipuolisesti kulttuurihistoriaa ja kiinnostava luontomuseo. Esikoinen aikoo luonnontieteelliselle alalle, joten hän olisi viihtynyt luontomuseossa pitempäänkin. Nälkä kuitenkin kaihersi, joten siirryimme syömään Sokos Hotel Vaakunan ravintola Talriikkiin, jonka menu perustuu lähiruokaan ja satokausiajatteluun. Miten ihanaa ruokaa! Olisi ollut ihana jäädä notkumaan herkkujen ääreen. Nyt oli toiset suunnitelmat. Buukkasimme itsemme sisään kivaan paikalliseen hotelli Almaan joka on kätevästi rautatieaseman lähellä. Vanha kiinteistö on hurmaava, samoin huoneet, jotka on kauniisti sisustettu. Jos huoneita on jäljellä, voi myös yöpyä Almaan kuuluvassa VR:n vanhassa punatiilitornissa, johon on saneerattu upeat huoneet. Teineillä oli liput illaksi Rytmikorjaamolle konserttiin, minne he olivat innolla menossa. Rytmikorjaamo on vanha teollisuuskiinteistö, joka on saneerattu toimisto- ja tapahtumatiloiksi. Siellä Seinäjoen aktiivinen elävän musiikin yhdistys Selmu ry järjestää paljon konsertteja. Osa konserteista on ikärajattomia, kuten tämäniltainen. Me miehen kanssa ajattelimme sillä välin käydä syömässä kahdestaan Alman ravintolassa. Teinit halusivat syödä vasta konsertin jälkeen yöpizzat. Se sopi meille oikein hyvin. Illalla kävelimme romanttisessa lumihiutalemaisemassa lapsia vastaan, kun he tulivat Rytmikorjaamolta. Aika mukava on tällainenkin elämänvaihe. Turhaan teinejä parjataan!

Maakuntamuseo alakerran näyttely pulpetti.JPG Talriikki 11071-013pienennetty

Seuraavana päivänä ennen kotiin lähtöä kävimme vielä hakemassa kyytiin kauan etsimäni 50-luvun tiikkisen tason, jonka olin bongannut nettikirpputorilta. Sekin oli sattumalta pieni ekoteko. Kertakaikkiaan hyvä reissu!

Tsekkaa näiden kohteiden sijainnit kartalta ja lähde reissuun Lakeudelle!