Lakeudelle.fi

Matkatarinat Lakeudelta

09.11.2018
Meidän perheen syyslomanen Seinäjoella!

Yrittäjäperheen arki on kiireistä ja yleensä lomat koostuvat useasta pienemmästä pätkästä. Se, että ollaan miehen kanssa yhtä aikaa lomalla, on harvinaista, joten ajan haluaa pyhittää aidolle yhdessäololle eikä autossa istumiselle. Tämän vuoksi valitsemme matkakohteen usein etäisyyden perusteella, mitä lähempänä sen parempi. Parkanosta ajaa Seinäjoelle rapeassa tunnissa, joten etäisyys on juuri passeli. Varasimme huoneen Sokos Hotel Vaakunasta. Panostimme majoitukseen ja valitsimme Junior Suiten, oma sauna kuulosti niin mukavalta.

vaakuna Vaakuna junior suite

Selailin Matkailijan opasta miesväen purkaessa tavaroitamme ja ehdotin illallista Uppalan kartanossa. Lähdimme matkaan kävellen ja hämmästyimme, sillä kartano sijaitsee keskustan tuntumassa. Ruoka oli hyvää ja pojatkin osasivat käyttäytyä mallikkaasti. Ravintola oli todella lapsiystävällinen.

Ruokailun jälkeen pistäydyimme Apila-kirjastossa. Poikien mielestä Lasten Piilomaa oli kiva paikka. Heistä oli myös jännittävää, kuinka pystyimme siirtymään rakennuksesta toiseen maan alla ja putkahdimmekin pihalle Aalto-kirjaston puolelta. Mies ihaili suurta Aalto-lasikokoelmaa. Saimme kirjastosta Aalto-keskusta käsittelevän esitteen ja päädyimmekin kiertämään kaikki rakennukset.

Aalto-esitteen kannessa ollut QR-koodi avasi puhelimiimme uuden ulottuvuuden Aallon elämään ja rakennuksiin. Lapset kuuntelivat Topi-hiiren kertomusta Alvar Aallosta ja leikkivät jotain valokuvasuunnistuksen tapaista ympärillämme, katsoivat puhelimesta kuvia arvaillen missä rakennukset sijaitsevat. Loppuilta vierähtikin Aaltoa ihaillessa.

Uusi kirjasto_aamuinen näkymä_Emilia Uutela IMG_2845

Lauantaina seikkailimme keskustassa. Kävimme shoppailemassa ja pojat kiipeilivät lyseon pihassa parkour-alueella. Välipala nautittiin Valkoisessa Puussa. Herkuttelimme amerikkaiseen tapaan isoilla kakunpaloilla. Eihän pojat niitä kokonaan jaksaneet syödä, niin minun oli pakko uhrautua ja syödä ne loppuun. Voi harmi!

Lounaan jälkeen suuntasimme HopLopiin. ”Äiti tuu säkin tulivuoriliukumäkeen!” huusi Pyry, mutta kieltäydyin kohteliaasti, oli sen verran hurjannäköinen. Kävin kuitenkin pelaamassa palloa ja laskemassa rengasliukumäessä. Ilmakiekkoa pelasin useammankin kierroksen. Iltapäivällä pidimme tauon ja söimme perhecombon. Otimme miehen kanssa vielä kahvit ja istuimme sohvalle nautiskelemaan. Pojat kirmasivat ristiin rastiin ja näimme heistä vain vilahduksia.

Illalla päät eivät ehtineet tyynyyn asti, kun pojat jo nukahtivat. Me aikuiset vielä saunoimme rauhassa ja katselimme telkkarista lauantai illan elokuvan. Oli ihana käpertyä pehmoisiin lakanoihin onnistuneen päivän päätteeksi tietäen, että joku muu keittää aamulla puuron.

Sunnuntaina suuntasimme Duudsonit Activity Parkiin. Olisi voinut luulla, että lauantainen HopLop olisi vienyt pojista kaiken virran, mutta näin ei tapahtunut. Heissä oli taas virtaa kuin pienessä kylässä. Tekemistä riitti koko perheelle. Ravintola Pirttihirmussa tankattiin välillä vatsat täyteen ja taas jatkettiin. Jekkula-trampoliini-kiipeilyluola-trampoliini-vaijeriliuku-trampoliini ja niin se päivä meni kuin siivillä. Mies innostui jalkapalloflipperistä ja haastoi minut baseball -kehään. Enhän minä siihen palloon osunut, vaikka kuinka uhosin ja pojat nauroivat yrityksilleni.

8T4A2375_2 Dap temppuulu

Perhelomanen alkoi olla päätöksessään. Reissu oli onnistunut ja kaikille jäi siitä hyvä mieli. Oli ihanaa, kun kerrankin mentiin lasten ehdoilla ja silti löytyi koko perheelle mielekästä puuhaa. Mahtavaa huomata, että myös syksyllä Seinäjoella riittää tekemistä. Meille sää oli suotuisa, mutta kohteet olisivat oivallisia myös sadepäiville. Kotimatkalla pojat kyselivät, milloin tullaan uudestaan, ja niin aloimme suunnitella talvilomalle uutta reissua.

Reissussa olivat: isä Jarno, äiti Emma ja pojat Valtti (8 v.) sekä Pyry (5 v.)

Tsekkaa näiden kohteiden sijainnit kartalta ja lähde reissuun Lakeudelle!