Lakeudelle.fi

Matkatarinat Lakeudelta

04.07.2018
Irtiotto Seinäjoella, cowboyhattuja Koskenkorvalla ja laivalla Uumajaan!

All aboard! Ala-asteikäinen poikamme rakastaa laivoja ja hän on pienestä asti piirtänyt ja puhunut niistä taukoamatta. Vaasa-Uumaja-laiva oli häneltä vielä kokematta ja se oli tavoitteemme tällä reissulla. Teini-ikäinen isosiskonsa odotti myös taxfree-ostoksien tekemistä. Lisäksi meillä oli reissuun yhdistetty vanhojen opiskelijakavereiden tapaaminen Seinäjoella, jonne osa tuli junalla ja osa autolla perheineen, kuten mekin.

1. Tyylillemme uskollisina poimimme reitin varrelta myös erikoisempia elämyksiä. Mieheni soittaa bändissä, joka tekee kantri- ja bluegrasskeikkoja. Minä olen keikoilla mukana tietysti asianmukaisesti pukeutuneena, joten eräs erikoinen paikka Etelä-Pohjanmaalla veti meitä puoleensa tavarataivaallaan. Koskenkorva Ranchia E12-tien varrella ei voi huomaamatta ohittaa. Pihapiiri itsessään on jo pysähtymisen arvoinen nähtävyys hevosineen. Amerikanautojen harrastajille paikka voi olla tuttu varaosien ja huoltojen kautta, mutta myös meille muille sieltä löytyy monenmoista Amerikkaan liittyvää ostettavaa. Ja kun sanon monenmoista, tarkoitan todella sitä. Luultavasti missään Suomessa ei ole vastaavaa valikoimaa USA-aiheisia tavaroita. Mies löysi ihan mielettömän esiintymisasun ja vinkkasi bändikavereillekin paikasta. Tarvitsimme tietysti stetsonit koko perheelle. Emme voineet myöskään olla hankkimatta valkoista hattua, jossa mies kuin mies näyttää Dallasin JR:ltä. Loistava tuliainen appiukolle.

Jari Mäki Oy Jari Mäki

2. Meillä oli huoneet buukattuna Sokos Hotel Lakeudesta, joten seuraava stoppi olikin jo lähellä. Sisäänkirjautumisen jälkeen oli kaikilla karmea nälkä, koska lounas oli jäänyt väliin, siispä etsimme raflaamo.fi:stä ravintola Talriikin, jossa oli ihania paikallisia raaka-aineita ja huolella tehty ruokalista. Koska olemme mieheni kanssa molemmat maatilalla kasvaneita, arvostamme lähellä tuotettua ruokaa. Oli mukava huomata, että se oli otettu menussa huomioon. Nirsommalle lapsellemmekin löytyi listalta mieluinen vaihtoehto. Kun muut lähtivät kaupungille, suuntasin takaisin hotellille tapaamaan vanhoja opiskelukavereita, jotka olivat kokoontuneet hotelli Lakeuteen. Meillä on tosiaan tapana tavata eri puolilla Suomea aina muutaman vuoden välein, ollaan pysytty niin läheisinä, vaikka opiskeluajoista on enemmän kuin haluamme muistaa. Seinäjoelle keneltäkään ei ollut liian pitkä matka ja sinne on autottomienkin helppo päästä junalla. Siksi meitä olikin nyt koko vanha porukka koolla. Meillä olikin spesiaalia ohjelmaa. Olimme nimittäin varanneet Lakeuden vintiltä tilaussaunan, josta avautui hienot näköalat kaupungin ylle. Lisäksi olimme tilanneet terassille oman kokin, joka grillasi herkut koko poppoolle. Ihan mieletön ilta! Saunomista, nauramista, muistelua, maistelua ja hyvää ruokaa. Illalla menimme vielä tanssimaan. Olimme sopineet miehen kanssa, että hän lähtee lasten kanssa huvittelemaan Powerparkiin seuraavana päivänä. Mies on töiden ja keikkailun takia poissa kotoa niin usein, että hän ehdotti, että minä voisin vaihteeksi ottaa rennosti koko matkan ajan, kun muutoin arki on pitkälti minun vastuullani. Ihana mies, tartuin tietysti tarjoukseen. Hän on niin lapsenmielinen, että tämä ei ollut hänelle mikään uhraus; hän on aina ihan mielissään päästessään lasten kanssa kieppumaan laitteissa. Olimme Lakeudessa kaksi yötä, että voisimme käydä opiskelukavereiden kanssa vielä shoppailemassa seuraavana päivänä, eikä lapsiakaan tarvitsisi hoputtaa pois huvipuistosta. Toisen päivän iltana olimme niin poikki, että olimme onnellisia hotellin omasta ravintolasta Lakeus Matadorista. Ei onneksi tarvinnut mennä merta edemmäs kalaan saadakseen hyvää ruokaa.

Pandakammari Talriikki

3. Seuraavana aamuna heti kukonlaulun aikaan suuntasimme Vaasaan Wasalinen laivalle. Vaasa on Seinäjoeltakin näppärän, vain noin tunnin ajomatkan päässä. Teimme tällä kertaa ajanpuutteen vuoksi vain pikapyrähdyksen Uumajan satamassa, mutta laivan aikataulut mahdollistavat myös päiväretket tai tietysti pidemmänkin ajan Uumajassa. Poika oli aivan innoissaan, hän oli ottanut selville kaiken laivasta jo etukäteen ja otti kuvia jo satamassa omiin kansioihinsa liitettäväksi. Hän kolusi varmaan laivan joka sopen. Me muut olimme vastaavasti innoissamme laivan saaristolaispöydästä, jonka julkkiskokki Michael Björklund on suunnitellut. Ah! Voisin elää loppuelämäni onnellisena niillä kala-alkupaloilla. Panin merkille, että tyttärestäkin on kasvamassa oikea kulinaristi. Laivalla on kiva taxfree-myymälä, josta löysimme vaikka mitä kotiin vietävää. Tytär vietti tuntikausia meikkiosastolla ja kävin siellä minäkin useampaan otteeseen. Ihmisellä ei voi olla liian monta huulipunaa – ja paratkoon – antiageing-voiteita. Juurihan tuossa manasimme kadonnutta nuoruutta vanhojen kavereiden kanssa. Löysimme myös viinihyllyltä uusia viinejä ja mukavia tuliaisia talonvahdille.

wasaline2 wasaline

4. Kotimatkalla voisi luulla, että ei olisi ihan heti nälkä, kun tulee laivan seisovasta pöydästä, mutta emme päässeet kuin Jalasjärvelle, kun pojalle tuli kaamea nälkä. Onneksi Jalasjärven ABC pelasti kiukuttelulta. Ei kai se ihme ole, kun on pitkä päivä takana. Perheen kanssa matkustaessa pitää ymmärtää, milloin pidetään tauko ja asennoitua matkantekoon oikein. Autokuskinkin on hyvä välillä jaloitella, ihan jo turvallisuudenkin vuoksi. Loppumatkan lapset nukkuivat autossa kuin tukit. Miehen kanssa puhuttiin, miten kivaa on tällainen kotimaan matkailu, että buukataan pari hotelliyötä seudulla ja tehdään päiväretkiä. Moni ei hoksaa, että Seinäjoeltakin voi käydä noin vain laivamatkalla. Että yksi hujaus vain ja olet Ruotsissa.

Vahva suositus!

Tsekkaa näiden kohteiden sijainnit kartalta ja lähde reissuun Lakeudelle!