Lakeudelle.fi

Matkatarinat Lakeudelta

27.06.2018
Meteorijärveltä Kuortaneen kautta pandoja katsomaan - lenkkarit jalassa!

Lomaakaan ei ole pakko viettää laiskotellen, se tekisi aktiivisen perheemme seinähulluksi. Siksi tämä reissu suunniteltiin niin, että kaikki pääsevät liikkumaan, eikä vapaa-aikaa kulu liikaa autossa istuen. Ensimmäinen stoppi oli Euroopan suuri kraatterijärvi ja Hotelli Kivitippu. Lappajärvi on syntynyt meteorin iskeydyttyä maahan 75 miljoonaa vuotta sitten. Tästä syntyneeseen kraatteriin on muodostunut ajan kuluessa valtavan hieno järvi. Kun hotellin pihaan ajettiin, näimme ympärillä auringonpaisteessa kylpevän golfkentän, josta perheen miespuoliset henkilöt olivat enemmän kuin innoissaan. He kun yrittävät pelata läpi kaikki Suomen golfkentät. Mikäs siinä, sopii meille perheen naisille, saamme kahdenkeskistä aikaa. Kirjauduimme sisään ja asetuimme huoneisiimme. Otimme 16-vuotiaalle oman huoneen ja pienempi lapsista majoittui pienestä lisämaksusta lisävuoteelle meidän huoneeseemme. Sitten söimme seisovasta pöydästä aivan ihanan lounaan. Seisova pöytä on meidän perheellemme ainoa järkevä vaihtoehto, kun muassa kulkee aktiivinen teinipoika, joka jää muuten aina nälkäiseksi – paljon liikkuvasta miehestä puhumattakaan. Lounaan jälkeen miehet katosivat golfaamaan. Sain respasta osoitteen hevostallille, ja kävimme tyttären kanssa ratsastamassa sillä välin. Olisittepa nähneet, miten onnellinen tytär oli päästessään pitkästä aikaa hevosen selkään! Lomilla on ihan parasta, kun näkee lasten nauttivan olostaan. Omat lihakseni huusivat hoosiannaa jo muutaman minuutin keventämisen jälkeen, viime ratsastuskerrasta oli aivan liikaa aikaa. Kävimme hotellille palattuamme tyttären kanssa vielä kävelyllä järven rantamilla upeassa suvisäässä. Kun pojat palasivat kentältä, suuntasimme porukalla vielä uimaan ennen iltaruokaa. Vuokrasimme hotellin rannasta sup-laudat ja eriasteisella menestyksellä niillä suppailimme. Tytär väitti, että kyljet tulivat kipeäksi nauramisesta, kun katseli minun menoani vetten päällä. Vesijettejäkin olisi voinut vuokrata Kivitipun rannasta, mutta me valitsimme suppailun päristelyn sijaan. Ihana päivä! Seuraavana aamuna aikaisin kävimme miehen kanssa kahdestaan pikku juoksulenkillä ja sen päälle mies kävi kuntosalilla ja minä uimassa, kun lapset vielä nukkuivat. Meille on tullut tavaksi herätä aikaisin lomallakin, että saamme kahdenkeskistä aikaa. Hotellin aamupala maistui tuon jälkeen, vaikka meinasimme myöhästyä sieltä, kun lapsia ei meinannut saada hereille. Sitten olikin aika suostutella ratsastuksessa kipeytyneet lihakseni autonpenkille ja kohti Kuortanetta. Onneksi siirtyminen oli lyhyt, sillä Lappajärveltä on Kuortaneelle vain 60 km ja reitti pitkin Lappajärven rantaa on kaunis.

Hotelli Kivitippu Kivitippu ravintola

Kuortaneen urheiluopisto oli seuraava kohteemme. Useimmille se on tuttu urheilijoiden ja juniorien koulutuskeskuksena, mutta se on myös hotelli, aktiviteettikeskus ja ohikulkeville aivan upea pysähdyspaikka Kuortaneenjärven rannalla! Me olimme varanneet yhden Liikuntahotellin upeista huoneistoista, joissa on oma sauna – ja pesukoneesta ja kuivauskaapista lähtien kaikki mahdollinen, mitä tällainen rymyperhe voi tarvita. Pistimme heti eilisen päivän pyykit pyörimään ja menimme ravintolaan syömään mahdollisimman lähelle näköalaikkunaa, josta avautui hulppeat maisemat yli Kuortanejärven. Katsokaa vaikka, minkälaisia huoneet ovat: https://www.kuortane.com/liikuntahotelli.html
Ja tällaisten suursyömäreiden kanssa kun matkustaa, on mukavaa, että voi välillä laittaa ruokaa omassa huoneistossa ja varata eväitä jääkaappiin, kun vatsat alkavat kurnia. Kuortaneen urheiluopisto on tosiaankin luotu liikkuvan perheen tarpeisiin. Perheleirit ja monenmoiset aktiviteetit viihdyttävät ja halutessaan vanhemmatkin voivat hetken huoahtaa kahdestaan. Meidän perheemme valitsi aluksi fatbikeretken. Liikuntahotellilta voi vuokrata fatbiket koko perheelle ja lähteä ajelemaan pitkin luonnonkauniita reittejä. Oli aivan mielettömän mukavaa perheen kesken! Fatbikepyöräilyn jälkeen lapset halusivat melomaan, ja vuokrasimmekin heti perään kanootit ja kävimme melomassa järvellä. Vuokrattavana oli näiden lisäksi myös sup-lautoja, sulkapallo- ja tennisvälineitä ja vaikka mitä. Huom! Talvella on mahdollisuus vuokrata suksia ja lumikenkiä, eikä välttämättä tarvitse raahata koko välinerepertuaaria mukana reissuillaan, jos ei halua! Alueella on vaikka mitä tekemistä, vaikka ilma ei aina suosisikaan: uimahalli, keilahalli ja muut sisäliikuntamahdollisuudet pitävät huolen siitä, ettei huono sää pääse pilaamaan lomaa. Lisäetuna urheilufriikeille on, että urheiluopiston alueella voi bongata urheilumaailman tähtiä, joita on harjoittelemassa ja kurssittamassa ihmisiä ympäri vuoden. Nimmarivihkot mukaan!

kuortaneen-urheiluopisto kuortaneenurheiluopisto1

Seuraavana aamuna aamupalan jälkeen lähdimme kohti Ähtäriä. Kuortaneelta Ähtäriin on tuo sama 60 km, joten autossa ei tarvinnut kauan kärsiä. Tämä oli oikein hyvä, sillä ilmastoinnin kylmäaine taisi olla loppunut. Autossa alkoi lämpötila nousta ja tunnelma laskea. Tulossa oli onneksi eilistä viileämpi päivä, joten toiveissa oli säilyttää perhesopu ja nähdä virkeitä eläimiä Ähtärin eläinpuistossa. Vinkki kesän perhematkailijoille: eläinpuistolla on perhepaketteja, joihin kuuluu hotellimajoituksen ja aamiaisen lisäksi Zoo ja Farmi -liput eläinpuistoon (myös Pandataloon) sekä kylpylään. Lisäksi on campingalue, jossa voi majoittua mukavasti. Me valitsimme tällä kertaa mukavat hotellihuoneet Hotelli Mesikämmenessä. Golfaajille oli oma pakettinsa, mikä olikin hyvä, kun suunnitelmissa oli isä-poika-kisa, jonka häviäjä joutui ajamaan nurmikon koko loppukesän ajan. Voittaja saa kuulemma ruohonleikkuiden ajan lekotella aurinkotuolissa ja arvostella häviäjän työnjälkeä. Nyt pelattiin siis kovilla panoksilla! Oli aivan ihana käveleskellä eläinaitaukselta toiselle kiireettömästi, kulkureitit on suunniteltu hyvin myös pienempien lasten ja liikuntaesteisten kanssa matkustaville niin, että rattailla ja pyörätuoleilla pääsee kulkemaan sujuvasti. Ja ne pandat Lumi ja Pyry! Olivat aivan ylisuloisia kuperkeikkoineen. Pandoja ei olekaan joka eläintarhassa, joten niiden tarkkaileminen tuntui ihan erityislaatuiselta. Lapset olivat saaneet Kuortaneelta fatbikepureman, joten he halusivat nytkin puistoreissun jälkeen käydä ajamassa hotellin lähellä olevia reittejä vuokrapyörillä. Illalla piipahdimme vielä kylpylässä. Seuraavana päivänä poikien golfatessa suuntasimme tyttären kanssa Flowparkiin, ekologiseen seikkailupuistoon, jossa kiipeillään elävien puiden oksistoihin rakennetuissa telineissä ja köysistöissä. Minulla on lievä korkeanpaikankammo, joten huimapäinen tyttäreni pyöritteli silmiään muutamaan otteeseen, kun äidin jalat löivät loukkua. Ratoja on monentasoisia, joten jokaiselle on haastetta. Ähtärissä olisi voinut olla useammankin yön, tekemistä ja näkemistä olisi riittänyt. Vaan onpa siinä syytä tulla Ähtäriin toistekin!

Ps. Isä voitti golfkisan ja sai vapautuksen nurmikon leikkuusta loppukesäksi. Ensi kesänä on pojalla revanssin paikka.

Ähtäri Zoo_perhe Ähtäri Zoo_pandatalo

Tsekkaa näiden kohteiden sijainnit kartalta ja lähde reissuun Lakeudelle!